1/13/2014

2013

Tammikuu on lähtenyt jo hyvällä vauhdilla käyntiin, mutta tehdään vielä pieni katsaus menneeseen vuoteen 2013. Mun kohdalla viime vuosi oli täynnä niin merkittäviä tapahtumia ja upeita hetkiä kuin tasaisella temmolla lipuvaa arkeakin. Mä kävin läpi stressaavan ylppärirumban ja valmistuin ylioppilaaksi, kävin ensimmäistä kertaa Euroopan ulkopuolella, hyvästelin poikaystävän armeijan harmaisiin, tein paljon erilaisia töitä sekä aloin muuttaa elämäntapoja terveellisempään suuntaan. Ja hiuksia vaaleammiksi. Moni asia on muuttunut, mutta muutokset virkistää!

tammikuu2013

Tammikuussa arki pyöri lähinnä koulujuttujen ympärillä. Oli viimeinen virallinen koulupäivä, pieleen menneitä prelejä, turhautumista viimeisten kokeiden kanssa sekä ylppärien jännittämistä. Kuvien perusteella mä kerkesin kuitenkin myös juhlia välillä, viedä monta ikea-säkillistä vaatteita kirpparille ja viettää löhöilypäiviä. Kuun lopussa julkaistiin arkkitehtiosastojen ennakkotehtävät, ja tästä inspiroituneena mä taisin myös piirtää aika paljon.

helmikuu13

Helmikuun puolivälissä rellestettiin penkkarien merkeissä - oli kyllä yks hauskimmista päivistä ikinä! Heti perään käytiin pyörähtämässä abiristeilyllä. Se oli kyllä kokemus, niin hyvässä kuin pahassakin... Sami Hedberg kiteyttää kaiken :-D Jotenkin se laivaörveltäminen ei vaan nappaa mua.
Muuten mun helmikuiset päivät noudatti pitkälti samaa kaavaa - herätys suht ajoissa, aamulenkki, lukemista iltapäivään saakka ja loppupäivä haahuilua milloin missäkin.

maaliskuu13

Maaliskuun ensimmäisenä päivänä me vietettiin poikaystävän kanssa neljättä vuosipäivää, ja mä tein meille aamupalan sänkyyn. Muutoin meininki jatkui aikalailla samana kuin helmikuussakin. Kurinalaista pänttäämistä ja aivot narikkaan aina välillä. Mä en sattuneesta syystä kaivanut kameraa juurikaan esille, enkä kyllä pahemmin muistakaan maaliskuusta muuta kuin ylppärit. Etenkin sen, kun ne oli viimein ohi!!! Yks vuoden parhaista hetkistä for real.

huhtikuu13

Huhtikuu vaihtui mun osalta tuolla lätäkön toisella puolella New Yorkissa! Vietettiin siellä mun kaverin sekä meidän äitien kanssa aivan uskomaton loma. Tuntuu näin jälkikäteen jopa jotenkin epätodelliselta, että me oikeesti oltiin siellä. Nycin jälkeen mä fiilistelin kotona ihanaa vapautta, näin serkkuja pitkästä aikaa ja kalastin itelleni työpaikan loppukevääksi!

toukokuu13

Toukokuu hujahti ohi silmänräpäyksessä. Mä olin viisi viikkoa YIT:llä haravointi- ynnä muissa hommissa, ja ainakin loppuajasta meillä oli parin muun työkaverin kanssa siellä ihan huippuhauskaa :-D Töihin mentiin aina aamuseitsemältä ja pois päästiin neljän maissa. Mä muistan olleeni aivan järkyttävän väsynyt aina työpäivien jälkeen. Jaksoin kuitenkin valmistella ja fiilistellä edessä siintäviä lakkiaisia.

kesäkuu2

Kesäkuu alkoi siis ihanasti juhlahumussa. Lakkiaiset voidaan lukea taas yhdeksi vuoden monista tähtihetkistä! Oli tosi lämmintä ja leppoisaa ja vieraita kävi paljon kahden päivän ajan. Kuun puolivälissä mä vietin viikon riparilla, ja juhannus meni aika rauhallisissa merkeissä. Kesäkuussa mä myös aloitin työt Espritillä, missä työskentelen edelleen ja viihdyn kyllä ihan mielettömän hyvin. Kyllä onnisti!

heinäkuu

Heti heinäkuun ensimmäiselle viikolle mä sain järkättyä vähän lomaa, ja me lähdettiin poikaystvän kanssa nauttimaan auringosta Kreetalle. Oli ihanaa viettää viimeset hetket ennen inttiä tiiviisti yhdessä ja rentoutua Välimeren rannalla. Inttileskeys alkoi melko kivuttomasti ilman sen suurempia itkuja (lukuun ottamatta ekaa jälleennäkemistä...) ja niin se on jatkunut tähänkin päivään asti. Mä tein heinäkuussa paljon töitä ja nautiskelin mökkielämästä. Parhaita hetkiä oli aurinkoisissa ja raikkaissa aamuissa tehdyt metsälenkit koiran kanssa, voi miten niitä onkaan ikävä!

alkusyksy

Elo- ja syyskuussa mä jatkoin tiivistä työntekoa. Sain Espritin rinnalle pestin erään pankin siivoojana, minkä lisäksi mulle alkoi tippua opensijaisuuksia koululta. Niitä mä tein aika paljon syksyn mittaan. Tähän mennessä oon saanut opettaa kaikkia ikäluokkia pienistä ekaluokkalaisista lukion abeihin.
Syksyllä mä aloitin myös käymään salilla vähän paremmalla meiningillä mitä ennen. Siitä tuli hyvä rutiini - kivointa on olla salil eka ja aloittaa päivä kunnon treenillä! Muutenkin mä aloin miettiä enemmän, mitä pistän suuhuni ja miten haluan muuttaa mun elämäntapoja. Mä voisin joskus vaikka kirjottaa tänne aiheesta!

loppusyksy

Koko loppusyksy jatkui töiden ja arjen osalta samalla tapaa. Lokakuussa mä täytin 19 vuotta ja vietin ihanan synttäripäivän, olin huippukivoissa halloween-pippaloissa ja käytiin myös perheen kanssa kivalla pikku lomalla Tallinnassa. Ulkona oli muuten pitkälle syksyyn tosi hieno keli, päivästä toiseen! Tuli siis myös ulkoiltua hyvin. Marraskuusta jäi mieleen mun ja mun serkun piristävä pikavisiitti mummin luo Kuopioon sekä masentavat ilmat, jotka ikävä kyllä jatkuivat ihan tänne tammikuulle saakka... :-D

joulukuu

Joulukuu alkoi mun ja mun kaverin Tukholmanreissulla. Pieni loma tuli meille kummallekin tosi hyvään saumaan! Reissun jälkeen päivät vieri hirveetä kyytiä, ja yhtäkkiä olikin jo jouluaatto. Lumeton maa ja vesisade söi vähän joulufiilistä, mut en lopulta antanut sen haitata. Joulun seutu meni tosi nopeesti ohi, mut silti jotenkin niin rauhallisissa meiningeissä. Joka päivä tuntui sunnuntailta :-D Vuoden viimeisen viikonlopun mä vietin poikaystävän perheen kanssa Tallinnanristeilyllä. Uudeksi vuodeksi ei ollut mitään sen kummempia suunnitelmia, mut ei sitä välttämättä tarviikaan aina olla. Siispä me syötiin hyvin, ihailtiin vähän raketteja sekä löhöttiin sohvalla Modern Familyä katsellen!

Tätä postausta tehdessä mä vasta todella tajusin, miten paljon viime vuonna ehtikään tapahtua. Huhhuh. Huomasin myös, että syksyllä mun bloggaaminen ja myös valokuvaaminen jäi kauheen vähälle. Tein tosi paljon töitä, ehkä se johtui siitä. Parhaillaan mä tein yli kahdentoista tunnin päiviä - aamulla koululle sijaistamaan, siitä Espritille iltavuoroon ja illalla vielä siivoamaan pankkia. Tein muutenkin tosi paljon kaikkea! (Kuten esimerkiks roikuin Netflixin ihmeellisessä maailmassa...) Mä en muista, oliko mulla koko vuoden aikana yhtäkään tylsää päivää. Ehkä sitä voi pitää jonain saavutuksena :-D




18 comments:

  1. Anonymous13/1/14

    miten oot saanut opettajahommia noin nuorena ja ilman kummempia koulutuksia :o

    ReplyDelete
    Replies
    1. yks mun entinen opettaja kysyi, et haluisinko sijaistaa sitä yhden päivän ajan. siitä se sit vaan lähti :-D mä oon tehnyt lähinnä sellasia korkeintaan viikon mittasia pätkiä, useimmiten aika lyhyellä varotusajalla. jos joku ope esimerkiks sairastuu äkillisesti, ne saattaa soittaa mulle ja kysyä josko pääsisin paikalle. riippuu varmasti koulusta, millä periaatteella ne ottaa sijaisia. tää mun koulu on aika pieni ja ilmapiiriltään leppoisa, joten kynnys ottaa entisiä oppilaita sijaisiks on varmaan pienempi kuin jossain isommassa koulussa.

      Delete
    2. meilläki päin on tapana pyytää lyhkäsiin sijaisuuksiin vanhoja abeja jotka ei oo jossain koulussa vaan pitää just vaikkapa välivuotta! :-) ja tällaset postaukset on niiin jees, niin itse tehtynä ku saa muistella omaa mennyttä vuottaan, mutta tykkään jollain erityisellä tapaa myös aina näitä muidenki vuosikatsauksia lukea! :-D melkeimpä lemppareita haha.

      Delete
    3. Koulut toimii siinä kyllä ihan oikein :) munkin mielestä näitä on kiva lukea! Etenkin blogeista, joita on vasta alkanut seurata - ei tarvii selata koko blogii läpi saadakseen jonkun käsityksen kyseisen tyypin tekemisistä :-D

      Delete
  2. hihii oot ihana tyttö :) ja joo mun poikaystävä on sijaistanu kans koulus tollee niiku sä ku sil oli välivuos, pienten paikkakuntien etu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. No puspus :') kiitos! Go käpykylät ;-)

      Delete
  3. Olipa kiva postaus ja ihania kuvia! :-) Tee ihmeessä postausta myös niistä sun terveellisimmistä elämäntavoista, jotenki sopis hyvin myös tähän ajankohtaan vuodesta haha :-D
    Ootpa kyllä saanu tosi hyvin töitä monesta paikasta! Ite oon nyt eka vuoden luokanopettajaopiskelija, ja meillä on aika vähän tunteja loppukeväästä, joten haaveilen kans työjutuista sille ajalle..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! :) joo, se postaus on kyllä ollut suunnitteilla jo jonkin aikaa. Mä oon kyllä ihan hurjan onnekas, jos totta puhutaan! Töitä on nykyään niin vaikeeta saada. Sun kannattaa käydä vaikka heti piipahtamassa esimerkiks sun vanhalla koululla ja kertoo, et tekisit mielelläs sijaisuuksia ja ne tukis myös hyvin sun koulutusta :-)

      Delete
  4. Nää koonnit tähän aikaan vuodesta on kyllä huippua luettavaa! :) Itsellekin tuli "yllätyksenä" moni juttu taas mieleen, en esim muistanut että asuttiin viime vuoden alussa vielä edellisessä kämpässä jne :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, mäkin koin monta sellasta "ai tämmöstäkin sitä kerkes touhuta" -hetkeä näitä tän postauksen kuvia kootessani :-D

      Delete
  5. Anonymous13/1/14

    hei olipa kiva postaus!:-) saanko kysellä, et mitä kautta pääsit töihin esimerkiks just tonne espritille? mulla saattaa olla välivuosi tulossa, joten vinkkejä työnhakuun kaipailisin :-D

    ReplyDelete
  6. Kiitos! Mä vein vuosi sitten tammikuussa työhakemuksia varmaan miljoonaan eri paikkaan, mut mistään ei tärpännyt. Sit toukokuussa sain yllättäen vaan puhelun, että olit hakenu täältä töitä ja kiinnostaisko vielä tulla. Mä olin sillon ruokatauolla niiden haravointihommien lomassa, ja marssin siitä suoraan työhaastatteluun likasissa työvaatteissa ihan järkyn näkösenä XD mut paikka irtos!

    Kannattaa siis kiikuttaa niitä työhakemuksia mahollisimman moneen paikkaan mieluiten vaikka heti huomenna! Sit vaan oottelee vastauksia :-)

    ReplyDelete
  7. Anonymous16/1/14

    Meniks sulla ylppärikirjotukset hyvi ? Kirjotitko monta ainetta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. oon mä ihan tyytyväinen :) kirjotin 6 - äikän, enkun, pitkän matikan, fysiikan, ruotsin ja psykan.

      Delete
  8. Moikka :) täälläkin yksi käpykyläläinen ja opettajansijainen ilmoittautuu! :D aivan ihana postaus, valaisi hyvin sun blogin tyyliä kun vasta löysin tän. :) sulta näyttää löytyvän energiaa! :):) hyvää kevään odotusta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jee, hyvä! :-D kiitos paljon ihanasta kommentista ja tervetuloa seuraamaan! kivaa kevään odotusta sinnekin :-)

      Delete
  9. Anonymous27/1/14

    millanen sun penkkariasu oli? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. olin peppi pitkätossu :----D

      Delete